Småkakor

Igårkväll så passade jag på att baka lite kakor som vi kan ha att mumsa på nu under resan. Det blev mina "kanel-brysselkex" och mandelkakor.


Mina "kanel-brysselkex". Precis som de vanliga mördegskakorna brysselkex förutom att jag bytt själva smaksättningen som man rullar kakorna i till kanel och socker. Inte så vackra att titta på, men oerhört goda att smaska på!

Mandelkakor även kallade tebröd. Jag stod i över 2 timmars tid för att för hand skålla, skala och mala mandeln. Mala mandel förhand i en kvarn är väl inte det roligaste man kan göra direkt...

De består av skållad, skalad mald mandel, florsocker och äggvita. Gjorde de för att bli av med äggvitan som blev över när jag gjorde mördegen. Sedan så formade jag de till hjärtan, gräddade, lät de svalna och sedan så dekorerade jag med tempererad choklad.

Känner mig lite hurtig som börjat baka nu igen, även om konsekvenserna för bakning kanske inte är helt fantastiska. Smakar förödande gott gör det, men då får man nog räkna med några kilon upp på vågen, haha.
...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0