Dinner is served

Som jag nämde i tidigare inlägg så skulle jag stå för dagens festmåltid att bjuda våra gäster på, vilket jag nu gjort. Jag skämtar inte, jag har lyckats igen. Det blev så fasansfullt gott så att jag slickade rent min tallrik. Alla som jag serverade åt upp varenda liten smula på sina tallrikar och det fanns inte en ända matrest kvar någonstans.

Till lunch så bakade jag ju bröd och bjöd på lite värmande gulaschsoppa när gästerna anlände. Kunde inte stoppa mina händer riktigt, så det blev en sats scones också, när man ändå är igång liksom.

Jättejättejättegott bröd blev det verkligen! Sconesen serverade jag med min hemmagjorda blåbärsmarmelad, körsbärsmarmelad och lemon curd, hemmagjort ska det ju vara.

Sedan när man trodde att det inte kunde bli bättre, ja då blev det bättre. För till varmrätt så började jag med att servera detta:

Ugnsstekt kycklingfilé med svamprisotto och haricot vert.


Godaste risotton som någonsin nuddat min tunga, kunde nästan dö av det förfärligt goda smaken. Kycklingfilén blev helt perfekt, skojar inte. Riktigt saftig och kryddorna var avvägda sådär precis lagom så att det smakade gudomligt.

Då har vi lyckats ta oss till desserten, jag glömde nämligen att fota min osträtt. Osträtten var iaf "Grustag á la Fryklund", en påhittad osträtt som vi i vår familj har kommit på bestående av Brieost och solroskärnor. Ett mycket hemligt recept som jag inte delar med mig av i första taget.

Desserten var då alltså en Grand Dessert bestående av:
-Hemmagjord Hallonsorbet garnerad med ett hemmagjort vaniljflarn.
-Inkokt päron smaksatt med kanel samt hemmagjord kolasås som jag hällt över.
-En hemmagjord chokladpralin. Skalet är gjutet i 70% mörk choklad, fylld med en rysligt god chokladtryffel och så har jag garnerat med smält mjölkchoklad som ja ripplat över.
-Varm jordgubbssås.

Är faktiskt riktigt stolt över att det blev så himla gott och uppskattat av alla, inklusive mig själv. Roligt var det också eftersom att jag brinner verkligen för att laga mat. Så nu längtar jag bara till nästa gång som jag får ställa mig i köket bland grytor och pannor för att få skapa små mästerverk till mat, hihi.

Nu ska jag titta på Kommisarie Montalbano för lite trevlig sommardeckarunderhållning, ciao!
...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0